یک نمونه از طرح درس ریاضی پایه پنجم را در این پست قرار داده ام .این طرح درس را بر مبنای آزمون عملکردی ای که در پست قبل بود ، نوشته ام . امیدوارم مورد قبول دوستان و همکاران گرامی واقع شود .
خوشحال می شوم تا نواقص کار را به بنده بفرمائید .
یک نمونه از آزمون عملکردی درس ریاضی که خودم برای کلاس تهیه کردم . خوشحال میشوم تا نواقصش را به بنده بفرمائید .
سال گذشته مقاله ای از اینجانب درخصوص وضعیت نیروهای آزاد آموزشی در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید ؛ بعد از آن خبرهایی شنیده شد که کمی ما را خوشحال و امیدوار کرد اما متاسفانه مجددا به بوته فراموشی سپرده شد.
بدین جهت مقاله را مجدد به روی وبلاگ قرار می دهم تا شاید روزی به مسائل و مشکلات ما هم از سوی دولت و وزیر محترم رسیدگی شود .
تقریباً از زمانی که مدارس غیردولتی در کشور مشغول به فعالیت شدهاند، بحثی نیز در این میان مطرح شده و آن هم وضعیت آموزگاران شاغل در این مدارس است. این افراد ۲ گروه هستند، گروه اول نیروهای بازنشسته آموزش و پرورش و گروه دوم، نیروهای جوان و تازه کار که وابسته به هیچ نهادی نیستند و همان نیروهای آزاد آموزش و پرورش محسوب میشوند.
افراد بازنشسته شاغل در مدارس غیردولتی از نظر بیمه و حقوق وضعیتی مشخص دارند، چرا که حقوق بازنشستگی و بیمه خود را دریافت میکنند و از طرف مدیریت مدرسه نیز حق الزحمهای مناسب با جایگاهشان دریافت میدارند، اما این حاشیه امنیت برای نیروهای آزاد با توجه به توانمندیهایشان وجود ندارد.
به صورت مکرر مباحثی در خصوص ساماندهی وضعیت نیروهای آزاد مطرح شده که به مرور فراموش شده است.
یک آموزگار، چه نیروی آزاد و چه رسمی باشد، در حد توانش برای آموزش کودکان این کشور قدم برمی دارد. همه با کودکانی رو به رو هستیم که تشنه یادگیریاند. مطمئناً یک نیروی آزاد در ارائه درسها و تفهیم مطالب پا به پای آموزگاران استخدامی حتی با انگیزه بیشتر در حال فعالیت است و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمیکند. چرا که میداند با قبول حرفه معلمی، در برابر جامعه و فرهنگ آن مسئول است.
او با همه وجود میکوشد طرح درسی بر گزیند که اهداف آموزشی را سریعتر و بهتر محقق سازد و با ارائه بازخوردهای مناسب به دانش?آموزان، سعی دارد یادگیری پایدارتری را شکل دهد و استعدادها را بشکوفاند و حتی با ترغیب دانش آموزان به شرکت در جشنوارهها و مسابقات علمی، رتبه و مقامی نیز به آموزشگاه و شهرستان خود هدیه کند. حال این تلاش و کوشش او چگونه پاسخ داده میشود؟
از آن سوی، در مدارس غیردولتی اغلب اوقات انتظارات مدیران و والدین از معلمان بسیار بالاست. والدین به جهت هزینهای که میپردازند و مدیریت بنا به تعهدی که داده است، و این معلم است که در هر شرایط باید پاسخگو باشد.
رو به رو شدن با مشکلات تحصیلی و تربیتی دانش آموزان و رفع آنها، توجیه اولیا و راضی کردن آنان در قبال فعالیتها و گهگاه پاسخ به سئوالها و ایرادهای بی اساس که ناشی از عدم آگاهی است، به علاوه جلب نظر مدیریت آموزشگاه ، شرایطی را فراهم میآورند که تحمل ناپذیر میشوند و ادامه تدریس را دشوار میسازند.
در صورت بروز هرگونه نارضایتی، عذر آموزگار آزاد – بدون آنکه فرصت دفاعی بیابد – به راحتی خواسته میشود و کسی هم نمیپذیرد این شهریه کلانی که از دانش آموزان گرفته میشود، توقعات کاذبی را ساخته است و مسیر حرکت این مدارس را سامان میدهد.
بنابراین نظر معلمان بی اهمیت میشود و حرمت و اعتبار آنان از میان میرود.
در نشستهای اداری و گروههای آموزشی بارها این مسایل عنوان شده است که چرا حمایتی از جانب وزارت آموزش و پرورش از این نیروها وجود ندارد، و متعاقباً پاسخ شنیده شده است که چون مدارس غیردولتی تحت نظر بخش خصوصی است، ما مسئول نیستیم! یا در رابطه با کم و کیف میزان حقوق و بیمه چنین میشنویم که شما باید در این رابطه با مدیر و موسس مدرسه صحبت کنید، تا هر دو طرف راضی باشند!
اصلاً شایسته جایگاه معلم نیست که ماهیانه حقوقی معادل ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان (کمتر یا بیشتر) دریافت کند و تازه مجبور باشد با این حقوق حق بیمه خود را نیز بپردازد، به این دلیل که در اکثر مدارس غیرانتفاعی خبری از بیمه نیست و بعضی از آنها نیز فقط بیمه ۱۵ روزه را میپردازند.
در شهرستانها نیروهای آزاد از وضعیت شغلی مناسبی برخوردار نیستند. با یک حساب سر انگشتی ساده میتوان حدس زد که هزینه بیمه به همراه سایر هزینهها از جمله هزینه رفت و آمد شهری، عملا پولی را برای معلمان آزاد باقی نمیگذارند تا صرف رفع نیازهای اساسیشان شود.
پیشنهاد میشود از سوی وزارت محترم آموزش و پرورش سیاستهایی اتخاذ شود تا نظارتی مستمر بر حق و حقوق نیروهای آزاد آموزشی صورت گیرد، چرا که ما نیز در آموزش فرزندان این کشور سهیم هستیم.
روزنامه اطلاعات - سه شنبه 16 اردیبهشت 1393
بندر انزلی ـ سحر درویشی، نیروی آزاد آموزشی
در پایان برنامه روز جمعه ، بنا به این که این تعداد از عزیزان ما ازمیان 400 نفر شرکت کننده در مرحله اول به مرحله دوم راه یافته بودند به رسم یادبود لوح تقدیری از مسئولین برگزار کننده مسابقات دریافت کردند .
برای تماشای فیلم این قسمت از برنامه ، بر روی عکس زیر کلیک نمایید .
روز جمعه 22 خرداد 1394 ، به همراه سه تا از پسرها ( آرین طویلی ، علی امیرحمزه ای ، بهراد یاری) برای مرحله دوم مسابقات روز شاد حل مساله که به همت خانه ریاضیات شهرستان برگزار شده بود به پژوهش سرا رفتیم و روز خیلی خوب و خاطره انگیزی را پشت سر گذاشتیم .
امیدوارم که پسرهای ما به مرحله بعدی هم راه پیدا کنند .
از مراحل مختلف انجام فعالیت تا حدودی عکس گرفتم ، البته از قسمت فعالیت حل مساله گروهی و فعالیت رایانه ای و بازی فکری نشد که عکس بگیرم .
پسرها بعد از انجام کارهای علمی و عملی ، مشغول بازی منچ و مار و پله شدند که امتیاز این بازی ها هم به امتیاز کارهای علمی و عملی اضافه می شد .
بقیه در ادامه مطلب
ادامه مطلب ...
در پایان هر سال تحصیلی بنا به فعالیت های انجام شده ، نفراتی به عنوان دانش آموز برگزیده کلاس در زمینه های مختلف معرفی می شوند و به رسم یادبود هدیه ای هر چند ناقابل دریافت می کنند .
در خصوص حل تمرین های پیک نوروزی آموزش و پرورش ، فرهام پورحسن و بهراد یاری به بهترین شکل عمل نمودند .
و در خصوص جدول ثبت امتیازات ، پسر گل ما فرهام پورحسن مجددا بیشترین امتیاز را کسب نمود .
از پسرهای گلم برای تلاششان بسیار ممنونم و امیدوارم که همیشه و در تمام مراحل زندگیشان پیروز و موفق باشند .
یکی از روزها بعد از اتمام پرسش کتبی ریاضی ، برگه های چک نویس بچه ها را جمع کردم و بعد از مرتب شدن پسرها و آماده شدنشان برگه ها را به آن ها برگرداندم و خواستم تا با آن ها موشک درست کنند ؛ بعضی ها بلد نبودند و دوستانشان به آن ها کمک کردند . پس از آماده شدن موشک ها ، هرکدام به نوبت آمدند و موشکهایشان را پرتاب کردند .
شور و نشاط خاصی درکلاس برپا شد و البته حواسمان به رعایت نظم کلاس و مدرسه بود تا خدای نکرده مزاحم سایر کلاس ها نشویم .
از انجام این فعالیت فیلم هم تهیه شد که در اولین فرصت بر روی وبلاگ قرار خواهد گرفت .
و اما روز شیرین اردو . این روز پر از شادی و خاطره برای بچه ها و همچنین ما بزرگترهاست .
بقیه در ادامه مطلب